Ervaringen met de ATAG Blauwe Engel-II

Wij zijn in het bezit een SHR-24T model. Dat is een model met geïntegreerde boiler en driewegklep zonder tussenstand. Dat houdt in dat de ketel alleen maar de radiatoren kan verwarmen of de boiler op temperatuur kan houden voor het warm water maar niet beiden tegelijkertijd (wat in de praktijk geen enkel probleem oplevert).

Doordat een HR++ CV ketel op een lager pitje brandt dan een conventionele ketel zal de CV langer aanstaan en een lagere radiator-watertemperatuur gebruiken. Dat is mooi want doordat bij de conventionele ketel de temperatuur van het water flink omhoog werd gestuwd op het moment dat hij aansloeg kregen vele installaties te maken met het 'tikken'.

De BE-II maakt gebruik van lagere watertemperaturen en levert inderdaad minder getik op tijdens het verwarmen van de radiatoren. Er is echter een klein probleempje. De meeste ketels zullen combiketels zijn. Op gezette tijden zal de ketel de boiler moeten opstoken tot 80°C (bijvoorbeeld tijdens/na warmwatervraag). In de ketel zit dan, na een 'boiler opwarmfase' in een klein leidingencircuit, te weten in de warmtewisselaar en de buizen naar de driewegklep, en bepaalde hoeveelheid water met een temperatuur van zo'n 80 graden. Op het moment dat de ketel weer terugschakelt met de driewegklep naar het CV-opwarmgedeelte zal in de CV leiding heet water van 80°C naar binnen stromen. En hoewel dit voor maar korte duur is krijg je voor een seconde of 20 toch last van dat tikken. Ik wordt daar wakker van (slaap naast de radiator en CV-standleiding). Een echte oplossing is hiervoor, met ons model ketel, niet aan te geven. Althans, wij kunnen er geen een verzinnen. Het is dus geen echt minpuntje maar een onverwachte 'eigenschap'. Wanneer je een model kiest met een driewegklep mét tussenstand, die afhankelijk van de warmwatervraag het WW en CV gedeelte op temperatuur kan houden, heb je dit probleem niet.

Lekkende warmtewisselaar

De ketel hebben we nu al meer dan 8 jaar. Een paar jaar geleden, toen de ketel 6 jaar oud was, kregen we te maken met een lekkende ketel. Eerst moesten we water bijvullen en viel ons niets op (lekkend water verdampte). Maar na de zoveelste keer in een korte tijd water bijvullen, gingen we toch maar eens de ketel (kast) openmaken. En daar werd het probleem duidelijk. De warmtewisselaar lekte. Naar later bleek, blijkt dit een ontwerpfout te zijn. Nou kan je wel zeggen, doe mij geen ATAG! Maar roep dat niet te snel. Leg je oren maar eens te luister, of surf over het web, ook andere fabrikanten hebben last van kinderziektes gehad. En warmtewisselaars zijn vaak het zwakke punt omdat daar een zeer zuur milieu ontstaat door verbranding van het aardgas. De vraag is hoe gaat de fabrikant om met ontwerpfouten?

Service met een grote letter S

De dealer dus maar gebeld. Die gaf aan dat dit een routine klusje was maar uitgevoerd zou worden door ATAG via de dealer. Hadden we binnen 5 jaar deze klacht gehad dan was het voor 100% gratis hersteld. Nu moesten we alleen de voorrijkosten betalen. Kijk, dat noemen we nog eens service! Schappelijker konden we het ons niet voorstellen. Voor een heel klein bedrag werd de lekkende warmtewisselaar vervangen. De ketel krijgt meteen een schoonmaakbeurt en werden nog andere componenten vervangen zoals de bougie en andere kleine dingetjes.

wij gebruiken cookies
dat accepteer ik
meer informatie