Ondergrond

Schilderen kan je haast op iedere ondergrond. Maar de meest gebruikte ondergronden die gebruikt worden door kunstschilders zijn:

  • Papier/karton
  • Canvas board
  • Canvaspaneel
  • Hout
  • Katoen
  • Linnen

Papier/karton

Dit is verreweg de goedkoopste ondergrond, maar het heeft wel zijn keerzijde. De kans bestaat dat het papier gaat bubbelen/golven/kromtrekken. Dit gebeurt vooral als veel vocht (water) is gebruikt als verdunning van de verf. Papier wordt onderverdeeld naar gewichtsklassen. Hoe zwaarder, hoe beter, hoe minder het bubbelt, maar ook hoe duurder. Voor schilderen adviseren wij 350 grams papier of zwaarder. Deze gewichtsklasse indeling geeft aan hoe zwaar één vierkante meter weegt. Jouw papier zal zeker kleiner zijn en weegt dus lichter. Het grootste voordeel voor de kunstschilder is dat de met karton gemaakte schilderijen weinig ruimte in beslag nemen. Dat is bij schildersdoeken op een spieraam heel anders!

Aquarelpapier

Een aquarellist gebruikt speciaal aquarelpapier. Dit is niet alleen zwaar papier, dus dik, maar is beschikbaar in verschillende structuurversies. Meestal wordt niet op heel glad papier geverfd maar juist papier met een duidelijk structuur. Afhankelijk wat je mooi vindt kies voor een sterke, minder sterke of zelfs geen structuur.

Aquarelpapier is los te koop in vellen (als je groot werkt) maar voor kleine afmetingen zijn handige aquarelblokken te koop. Die bestaan weer in twee versies: aan één zijde gelijmd of aan alle zijde gelijmd. Normaal gesproken moet je aquarelpapier nat opspannen op een houten waterbestendig bord. maar bij een aquarelblok wat aan vier zijden gelijmd is kan je gelijk beginnen. Gemak dient de mens.

Acrylpapier

Acrylschilders zullen hun toevlucht nemen bij aquarel papier. Dat voldoet zonder meer. Als je groot werkt, 50x70 cm of zelfs 70x100 cm, dan is Fabriano pittura een prettige en stevige ondergrond. Als je acrylverf sterk verdunt, haast zo sterk dat het op aquarel gaat lijken dan gaat het dikste papier, zoals Fabriano toch bubbelen. Daarnaast heeft dit papier, als je met je erg natte kwast een paar keer over dezelfde plek schildert, de neiging om een beetje te rullen. Kleine rulletjes papier laten los en komen in je verfwerk. Probeer dat dus te voorkomen. Een mogelijke oplossing is om het papier van te voren in te smeren met Gesso. Gesso wordt gebruikt om katoen of linnen doeken te prepareren voor het schilderen.

Oliepapier

Voor olieverf is speciaal geprepareerd papier beschikbaar, het is vrij dun maar wel voorzien van een speciale laag en een mooie linnenachtige structuur. Met dit speciale olieverfpapier hebben wij geen ervaring. We hebben veel geschilderd op Fabriano Pittura papier met waterverdunbare olieverf zoals Talens H2Oil en Winsor & Newton Artisan. De resultaten zijn over het algemeen goed. Een enkele keer hebben gemerkt dat als we de verf dik aanbrachten aan de rand van het papier dat het ging opbollen en haarscheurtjes ontstonden. Die haarscheurtjes zouden ook ontstaan kunnen zijn omdat we de "vet over mager" regel wellicht niet hebben toegepast. Want haarscheurtjes hebben we bij al onze andere werken niet opgemerkt ondanks dik met het paletmes opgezette schilderijen. Onze conclusie: voor studiewerk is Pittura uitstekend te gebruiken. Voor een schilderij met wat meer eeuwigheidswaarde adviseren we canvas board, een katoenen of linnen doek op een spieraam (in volgorde van kwaliteit).

Canvas board

Canvas board combineert de goede eigenschappen van katoen en papier. Papier is lekker dun, dus je kan veel schilderijen opslaan in een kleine ruimte, en katoen blijft strak, het bubbelt niet zoals papier, en heeft daarnaast een mooie structuur. Bij canvasboard is de ondergrond gemaakt van een stevig niet kromtrekkend hout maar is toch dun. De totale dikte is zelfs minder dan hardboard. Over dit hout is katoen "gespannen", feitelijk gelijmd. Canvas board is een stuk goedkoper dan een "doek" gespannen op een spieraam maar het is vooral dunner. En dat is voor de meeste amateurschilders een groot voordeel. Want je kan veel werken op canvas board in een kleine ruimte opslaan. Helaas merken we dat als je de canvas bordjes laat liggen ze toch de neiging hebben om een beetje krom te trekken. Inlijsten is dus de beste oplossing.

Hout

Hout wordt niet veel gebruikt door kunstschilders maar is zeker bruikbaar. Je moet wel op een aantal zaken letten. Hout is zwaar, kan aangetast worden door wormen en trekt krom. Daarnaast ademt het vrijwel niet en neemt dus niet of nauwelijks vocht uit je verf op. Voor aquarel is dit daarom onbruikbaar, maar met acryl en olie kan je goed uit de voeten.

Het grootste nadeel van hout is dat het krom trekt. Daarom moet je schilderen op panelen die gemaakt zijn van houten latten die, tegen het kromtrekken, om en om gemonteerd zijn en aan de achterkant met meerdere houten latten aan elkaar gelijmd zijn. Een ander alternatief is hardboard, MDF of multiplex. Hardboard moet je eerst aan de gladde kant schuren want anders heeft je verf te weinig hechting. MDF heeft als grootste nadeel dat het gaat opzwellen als het vochtig wordt. Daarnaast is tijdens de fabricage van MDF paraffine gebruikt. Daarom moet je MDF eerst ontvetten voor je gaat schilderen. Een veel beschreven tip is om hout aan beiden zijden te voorzien van een basis verflaag. Dit zou het kromtrekken beperken. Zelf hebben wij nog geen ervaring met kunstschilderen op hout. Vergaar dus eerst veel informatie op het internet voor je begint.

katoenen doek

Katoen

Katoen is een veelgebruikt schildersdoek. Het is een goedkoper alternatief voor linnen. Katoen is minder duurzaam dan linnen. Katoen is wel lichter dan linnen, dat merk je vooral bij grote schilderijen.

Linnen

Linnen is het meest duurzaamste maar ook duurste schildersdoek. Nadeel is dat het veel zwaarder is dan Katoen.


home­ >kunstschilderen